Az asszertív kommunikáció fortélyai

Az asszertív kommunikáció nélkülözhetetlen készség, ha kiegyensúlyozott életet szeretnénk élni. Ebből a cikkből megismerheted a lépéseit, amik az elsajátításához szükségesek, utána pedig sok-sok gyakorlással a mesterévé válhatsz.

Az asszertív kommunikáció nem ördöngösség, de tény, hogy rengeteg gyakorlásra van szükség az elsajátításához és a magabiztos alkalmazásához. Cserébe rengeteg veszekedéstől, csalódástól és frusztrációtól kímélheted meg magad, amik elkerülhetetlenek, ha nem tartjátok szem előtt a lentebbi szempontokat.

Miért fontos az asszertív kommunikáció?

Az asszertív kommunikáció egy olyan készség, ami segít abban, hogy a kapcsolataid stabilak legyenek és te is, illetve a másik fél is tisztelve és szeretve érezze magát. Egy asszertíven kommunikáló páros vagy csoport hatékonyan meg tud beszélni bármilyen felmerülő problémát anélkül, hogy bárki sérülne közben. Asszertíven kommunikálva a kapcsolataid kiegyensúlyozottak lehetnek és fejlődhetsz te is, a partnereid is és maga a kapcsolatotok is.

Mindezek nem tudnak megvalósulni, ha agresszíven, passzívan vagy esetleg passzív-agresszíven beszélgettek. Na de melyik mit jelent pontosan?

Az agresszív kommunikáció támadó, erőszakos, eszköze a másik fél önbecsülésének letaposása. Tele van minősítésekkel, sértésekkel és nem építő jellegű kritikával. Agresszív mondatnak minősülnek: „Mindig ilyen vagy!”, „Soha nem számíthatok rád!”, „Bunkó vagy!”, „Ezt sem tudod jól megcsinálni!”. Lényegében ezek a mondatok máshova nem vezetnek, csak egy jókora veszekedéshez.

Ha a passzív kommunikációs stílus jellemző rád, lehet hogy a veszekedéseket elkerülitek, de a konfliktusokat nem oldjátok meg, minden marad a régiben és mindenki szenved tovább. Abból tudod észrevenni ezt a stílust, hogy nem fejezed ki a problémáidat, inkább ráhagyod a másikra a dolgokat, nem fogalmazod meg az érzéseidet és akár teljes egészében elkerülöd a konfliktusokat.

A passzív-agresszív stílus, ahogy a neve is kifejezi, ötvözi a passzivitást és az agresszivitást. Megnyilvánulhat a másik szándékos ignorálásában, hallgatásba burkolózásban, szarkasztikus odaszúrásokban. Sokszor, amikor a probléma megbeszélésére kerülne a sor, passzivitás jellemző, azt mondod minden rendben van, de később véletlenszerű helyzetekben agresszív odaszólásokat dobálsz a másik felé, akár gúnyos stílusban.

Bármelyik kommunikációs stílus is jellemző rád most, ne keseredj el, az asszertív kommunikáció tanulható. Nézzük meg hogyan!

Az asszertív kommunikáció lépései

Fogalmazz konkrétan

Kerüld az általánosító kifejezéseket, a mindig és a soha szavakat, illetve a minősítő címkéket. Ne használj olyan kifejezéseket, minthogy „mindig ezt csinálod”, „nem lehet benned megbízni”, „soha nem számíthatok rád”, „olyan felelőtlen vagy” és így tovább. Ezekkel a szófordulatokkal, ezzel a stílussal csak azt éred el, hogy a másik fél fennakad rajta és nem megy át az üzeneted. Ha nem intézte el a párod, amire megkérted és te azt mondod neki, hogy felelőtlen és soha nem lehet rábízni semmit, megtámadva fogja érezni magát és védekezni fog. Válaszul vagy ő is minősít téged valamivel vagy kijavít, hogy nem igaz, hogy soha nem lehet rábízni semmit, mert a múltkor is elintézett valamit. Így veszekedés alakul ki, ahol mindketten sérültök, ahelyett, hogy a valós problémáról és a szükségleteitekről lenne szó.

Törekedj arra, hogy konkrétan megfogalmazod a számodra problémás viselkedését a másik félnek. „Amikor így rám kiabálsz…”, „Amikor megkérlek valamire és nem csinálod meg…” A pontos megfogalmazásnak köszönhetően kevésbé fogja támadásnak érezni a beszélgetőpartnered a kritikádat, mert nem a személye ellen szól, csak arra a konkrét viselkedésre vonatkozik, amit éppen tett.

Nevezd meg az érzéseidet

Kihagyhatatlan lépés, hogy kifejezd az érzéseidet. Ne feledd, attól, hogy valami elé odateszed, hogy „azt érzem, hogy” még nem lesz érzés a mondat folytatása. Törekedj arra, hogy valóban feltérképezd milyen érzelmeket keltett benned az adott esemény és igyekezz minél pontosabban megfogalmazni. Csalódott vagy? Dühös? Szomorú? Magányos? Rengeteg szavunk van az érzelmeink kifejezésére, kezdd el tanulmányozni, hogy használni tudd őket.

Ne feledd, egyszerre több érzelem is jelen lehet benned, akár egymással teljesen ellentétesek is.

Amikor az érzéseidnek hangot adsz, azzal nem lehet érdemben vitatkozni vagy kétségbe vonni őket. Ha megfogalmazod, hogy magányosnak érzed magad attól, hogy a párod később ért haza, mint ígérte, ezt el kell fogadnia, ez a te érzésed. Azonban ha azt mondod, hogy megbízhatatlan, mert késett, az már egy támadás és joggal védekezik ellene.

Fejezd ki a szükségleteidet

Ez a magja az asszertív kommunikációnak és lényegében ezért kommunikálunk egymással. A célunk, hogy a szükségleteink be legyenek töltve. Próbáld meg minél pontosabban megfogalmazni, hogy mire van szükséged, nem várhatod el, hogy a másik kitalálja és kielégítse. Ehhez elkerülhetetlen, hogy tisztában legyél saját magaddal. Ha nem olvastad még, ajánlom figyelmedbe az alapvető érzelmi szükségletekről megjelent cikkünket.

Kérj!

Végül mondd el, hogy mit szeretnél kérni a másiktól. Ügyelj arra, hogy valóban kérés legyen, ne utasítás vagy parancs. Természetesen lehet, hogy ezt a kérést a másik nem tudja vagy nem akarja teljesíteni, de ebben az esetben is könnyebben tudtok majd kompromisszumra jutni, ha asszertíven fogalmazzátok meg a mondanivalótokat.

Összefoglalás

Az asszertív kommunikáció kiemelt fontosságú készség az egészségesen működő kapcsolatokban. Segítségedre van abban, hogy úgy beszéld meg a másik féllel a számodra problémás viselkedését, hogy elkerülhessétek a veszekedést és senki ne sérüljön a kapcsolatban. Sok gyakorlással mesterévé válhatsz az asszertivitásnak és szintet léphetsz a nehéz beszélgetésekben. A négy lépést alkalmazva könnyen megfogalmazhatsz bármilyen kritikát anélkül, hogy bárkit is minősítenél vagy támadnál, így valóban a tényleges problémáról tudtok beszélni.

Ezt a sablont alkalmazva könnyen fogalmazhatsz meg asszertív mondatokat:

Amikor … (problémát jelentő konkrét viselkedés), … érzem magam (érzések). Szükségem van arra, hogy … (érzelmi szükséglet), ezért azt szeretném kérni, hogy … (kérés). 

Például: Amikor később érsz haza, mint előre mondod, magányosnak érzem magam. Szükségem van arra, hogy azt érezzem fontos vagyok neked, ezért azt szeretném kérni, hogy gyere akkor, amikorra megígérted vagy szólj ha valami közbejön és később tudsz csak jönni. 

Jó gyakorlást kívánok és szívesen látom a kommentek között a tapasztalataidat!

Ha nem akarsz lemaradni a témában érkező cikkekről, iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevelére az oldal alján.

Érdekel a pszichológia? Esetleg Te magad is pszichológus, pszichológus hallgató vagy? Szeretnéd minél több emberhez eljuttatni a tudásodat? Legyél az Életfűszerező szakmai tagja! A részletekről bővebben itt tudsz olvasni.

Leave A Comment